torsdag 24 januari 2013

Min första TUT

Då ska jag försöka mej på att göra en tut på hur man gör en rullfåll med både bilder och film, förstår ni inte så får ni fråga. Jag visar här hur jag gör på min vanliga hushållsmaskin!

Börja först med att ställa in rätt söm på maskinen och rätt bredd samt stygnlängd! Jag har valt zickzack och stygnlängd mellan knapphål och 1 samt bredden på nr 5 (den bredaste) som ni ser på korten nedan

Sen är de bara att börja sy ;)plasera pressarfoten precis vid sömens kant som nedan

Sen sträcker du tyget åt båda hållen medans du syr
 När första omgången är sydd så ska de se ut ungefär så här
 Sen är de bara att göra lika dant igen och efter omgång nr 2 ser de ungefär ut så här. ( man kan göra den tätare men jag brukar köra 3 rundor)
Och efter 3dje omgången så ser de ut så här när jag gör den å då är den oxå klar.
Jag brukar sy ihop ärmarna och köra runt hela rundeln på en gång 3 ggr, de tycker jag är lättast och blir snyggast.

Här har ni även en film på hur jag göra!







3 kommentarer:

  1. Tittade på din tut igår och blev inspirerad. SÅ jag provade att för första gången göra en rullfåll och det blev jätte bra på dotterns klänning. Stort tack! /sofie

    SvaraRadera